torsdag, maj 08, 2008

Lisas mästerverk

Ah, minnen... Jag blev nästan olyckligt kär i henne. "Himlen runt hörnet" med Lisa Nilsson (från 1992) måste räknas som ett av 90-talets bästa svenska album. Tio starka låtar producerade och arrangerade av Johan Ekelund. Text och musik av Mauro Scocco (utom "Vem" som gjordes av Scocco & Ekelund tillsammans). Resultatet blev magiskt. Sådana här makalösa genombrottsalbum (Ty det kan vi väl i alla fall kalla det?) dyker inte upp ofta. I Sverige kan det gå mer än tio år emellan. Åh, jag minns att jag spelade in den här plattan på kassettband och så lyssnade jag på den i min s.k. Walkman på bussen, på cykeln, överallt. Jag var helt däckad av denna skiva.

Det är så orättvist att hon har blivit mest känd för låten "Himlen runt hörnet". Visst är den bra, men det finns ju andra bitar här som är värda ett bättre öde. "Ändå faller regnet", "Varje gång jag ser dig", "Här kommer han", "Allt jag behöver" och "Försiktigt" är andra strålande stycken. Genreöverskridande! Vilken etikett man än använde, så kändes den inte tillräckligt adekvat. Det var ju inte bara pop, det var dessutom soul, det var blues, det var jazz, det var cool, det var ... ja, mycket var det. Och i min bok blir betyget en femma - och en cyberpuss till Lisa.

Etiketter:

7 kommentarer:

Blogger Pierre Falk sa...

Fast det var väl inte hennes debut? Hon var väl med i melodifestivalen på åttiotalet, om jag inte missminner mej. Producerad av Billy Butt.

8:21:00 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Man blir lite förvånad när man inser att Mauro skrev hits i sömnen under början av nittiotalet. Även om de lät väldigt moderna då låter de inte så daterade nu som mycket annan musik från samma period. Bra jobbat.

1:23:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Pierre: Du har rätt. Jag måste genast gå in och rätta.

6:12:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Ola: Jag håller med dig. De har inte passerat bäst-före-datum.

6:16:00 em  
Blogger Pierre Falk sa...

Förresten:
Du väljer ofta att uppmärksamma artister som verkar lite tjuriga. Mauro, Lisa och Bob. Kanske Van Morrison eller Morrissey nästa?

7:35:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Pierre: Nu blir jag sur :-( Här skall inte komma nå'n och tala om vad jag skall blogga om ;-]

8:10:00 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Kan du inte skriva mer om Bob snart? Var ett tag sedan nu. Han är ju ständigt aktuell.

10:54:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida