söndag, maj 25, 2008

Du icke fullt levande

Jaha. Så har även jag sett den här filmen. Jag är ledsen att behöva skriva det: Jag är besviken.
Jag hade väntat mig mera. Den här recensionen och denna beskriver tillsammans ganska väl hur jag tänker och känner. Allvarligt talat tycker jag att Roy verkar ha gjort det ganska bekvämt för sig. Nästan varenda scen är alltför lång och övertydligt utdragen. Liten handling staplas på annan liten handling och den röda tråden verkar bara vara: a) Det är synd om människorna och b) Tillvaron kan kännas helt absurd. Jaha? Knappast någon revolutionerande ny insikt. Snacka om att slå in öppna dörrar. Det mossbelupna budskapet har vi sett och hört så många gånger förut att vi inte behöver det längre. Jag upplevde "Du levande" mest som något han inte hade plats att stoppa in i "Sånger från andra våningen". Utvecklingen sedan den förra filmen förefaller vara minimal.

Jag hade väntat mig att kunna sätta en klockren femma som betyg. Men icke. Det får räcka med en fyra. Jag trodde att Roy kunde bättre än så här. Jag hade kanske fel.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida