tisdag, maj 27, 2008

Bara ett spöke inne i huvudet?

Säsongens åttonde och sista program i serien "Existens" ställde frågan "Är Gud ett hjärnspöke?". Programmet blev som vanligt lite "hatti-fnattigt" - än hit och än dit. Men det blev ändå mycket intressant. Min uppfattning är inte rubbad. Jag håller fast vid min tro. Vad än Martin Ingvar och andra medicinare m.fl. säger. Han kunde i alla fall erkänna, att man inte har lyckats bevisa att Gud inte finns. (C:a 26 minuter in i programmet.)

Jag tyckte klart bäst om konstnären Agneta Sofiadotter och religionsfilosofen Anne Runehov. De ställde mycket välmotiverade motfrågor och vände klokt på resonemanget. Alla våra upplevelser kan - om vissa vetenskapsmän har rätt - nullifieras till hjärnkonstruktioner, menade religionsfilosofen. (C:a 18 minuter in i programmet.) Hon menade också, att vetenskapsmännen inte kan veta vad det är de mäter utan försökspersonernas beskrivningar av vad försökspersonerna upplever. (C:a 24 minuter in i programmet.) Precis! Den kvinnan måste vara så klok, så klok!

När konstnären menade, att vetenskapen trivialiserar Guds existens (Efter c:a 27,5 minuter), så började jag spinna. När hon fortsatte med "Det är på något sätt nästan naivt" (27 min. 55 s.), så njöt jag mycket.

Man kan på fullt allvar tala om den naiva vetenskapen.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida