söndag, april 27, 2008

Näver omvärderad

I går insåg jag, att jag har haft fel i många år. Tidigare har jag nämligen ansett Pälle Näver (Musiken på den sidan har jag inte valt, så klandra inte mig...) vara en poet som inte hade någonting vettigt att meddela. Jag har rynkat på näsan och tänkt "populistiskt dravel". Men i går hörde jag flera av hans dikter läsas högt och då var det som om något viktigt tillfördes. Pälle Nävers poesi är värd att tas på allvar och bedömas lika seriöst som annan lyrik.

På baksidan av denna bok (från 1970) står det:
"Pälle Näver har varit soldat och bonde, rallare och skogsarbetare. Från sitt Småland har han i trettio års tid varje vecka levererat dikter till tidningar runt om i landet - han torde vara en av våra mest lästa lyriker.
Få poeter kan så fint som Pälle Näver fånga ögonblicken av lycka och vemod, då livet stillnar. Hans innerliga, utsökta naturlyrik är av högt och bestående värde."
Jag är nu beredd att hålla med. Det tar många år att begripa vissa saker.

Hans dikter är bra rimmade och har god rytm. Jag kan tänka mig att varenda dikt i denna bok går att tonsätta. Det är dessutom inte helt långsökt att jämföra hans lyrik med Dan Anderssons - och i så fall föredrar jag Pälle Nävers.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida