onsdag, april 23, 2008

Ströyer i min barndom

Det här var en del av min uppväxt: Jag beundrar sådana kreativa personer som kan hitta på den ena goda idén efter den andra i en till synes aldrig sinande ström. Ströyer lästes med förtjusning i hemmet när jag var barn. Alla bilder var förstås inte mästerverk, men han höll en väldigt hög klass sett i stort. Han kunde med en enda teckning och en enda lakonisk kommentar fånga pudelns kärna hos många samtidsfenomen. Ibland behövdes det en mindre följd av bilder för att visa ett händelseförlopp. Hur som helst: Ströyer var väldigt skicklig på att fatta sig kort och samtidigt ha en bra poäng. Han var visserligen inte en lika skicklig tecknare som EWK, men han var nästan alltid rolig. Han var inte lika vass och elak som t.ex. Hans Lindström eller Leif Zetterling är nu, men det var alltid en högtidsstund att hålla i ett nytt nummer av Ströyers dagbok.

I den här årgången (som kom 1963) kan man få en hyfsat bra bild om viktiga händelser i Sverige och utomlands det gångna året (alltså 1963, kan jag förmoda). En del teckningar är närmast tidlösa - eller åter igen aktuella. Exempel: Till texten "Postens service skall förbättras" ritade Ströyer först en bild kallad "NU", där folk står i en lång kö till en kassa. I bilden under, kallad "I FRAMTIDEN", sitter folk på pinnstolar i en lång kö till samma kassa.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida