torsdag, april 24, 2008

Den bästa polisserien?

Ibland undrar jag om inte "Spanarna på Hill Street" egentligen är den bästa polisserie som har visats i svensk TV. När jag ser den här snutsnutten (Den vitsen var omöjlig att undvika...) blir jag nostalgisk:
Här lade man ribban. Och ingen efterapare har överträffat originalet. Eller? Så känns det i alla fall. Vem vet - om jag nu skulle återse några avsnitt kanske jag skulle "dissa" serien. En del serier som jag har försökt se om igen sisådär 20-30 år senare håller inte längre. Men jag har svårt att tro att den här seriens återseende skulle göra mig besviken.

Etiketter:

3 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Min lilla erfarenhet säger att Hill STreet Blues blivit omkörd av saker som Homicide och The Wire. The Wire är kanske inte en polisserie i ordets rätta bemärkelse, men det handlar i alla fall delvis om polisarbete. Kanske kan man nämna The Shield också. Jag vet inte hur bekant du är med de här serierna, men de är värda en chans.

2:04:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

"Homicide" är onekligen bra. De andra du nämnde känner jag inte till. Men "Spanarna på Hill Street" var mera stilbildande än någon annan polisserie.

8:25:00 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Hill Street Blues var onekligen stilbildande för serier som t ex NYPD Blue (På Spaning I New York) och dessa bägge serien skapades, mig veterligen, av samma man. Homicide blev nästa "stilbildning" med lite mer nyanserade karaktärer och kameran lite närnare trottoaren (om du förstår) som sedan ledde till The Wire, även dessa skapade av samma man, där polisen och de kriminella spelade lika stora roller. Innan såg man bara de kriminella genom polisens ögon. Gillar du Homicide tycker jag helt klart du ska ge The Wire en chans. Bättre dramaserie hittar du inte just nu.

10:20:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida