tisdag, april 29, 2008

Åkerström till åminnelse

Ibland saknar jag vissa saker på You Tube. Det hade t.ex. inte varit i vägen om det funnits flera låtar med Fred Åkerström därute. Han blev troligen mest känd för "Jag ger dig min morgon". Det kan kännas lite platt, med tanke på allt annat han gjorde. Han var en fantastisk s.k. trubadur. Hans inspelningar med gruppen Trio CMB var magiska. Jag får t.ex. fortfarande gåshud när jag hör "Glimmande nymf" på albumet med samma namn. Ett album som f.ö. är värd en hedersplats i din skivsamling. Åtta Bellmantolkningar som går utanpå det mesta.
(Bilden är en detalj; teckningen är gjord av Johan Tobias Sergel. Har Peter Dahl månne kollat? - min retoriska fråga.)

Jag har ett speciellt minne med Fred Åkerström. Det var kanske 1980, jag var "grön" i mitt yrke och jag var på tjänsteärende i ett fängelse. Då plötsligt, utan att jag hade fått minsta lilla förhandstips, fanns en gitarrförsedd Fred där i en korridor. Han skulle ge en liten konsert för de intagna. Det var OK om jag stannade och lyssnade. Så jag satte mig ned bland fångar och "plitar" och lyssnade.

Om väggar kunde tala... När han sjöng "Glimmande nymf" med sin makalösa stämma tror jag att alla vi som lyssnade fick samtidig gåshud. Snacka om "Hallelujah moment". Bättre än så blir det aldrig. Det var ett oförglömligt ögonblick. Ett minne för livet.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida