söndag, april 27, 2008

Dagens dansk. 2

Under en kort period snöade jag in på böcker av Hans Scherfig. Jag gick t.o.m. så långt att jag lät bokhandlaren importera böcker från Danmark särskilt till mig.
Jag fastnade för Scherfig i och med läsningen c:a 1978 av "Den försvunne ämbetsmannen" (Första svenska upplaga 1945). Den var (på den tiden när jag läste den först) något så ovanligt som en rolig kriminalhistoria med samhällskritik. Scherfig är troligen mest känd här i Sverige för romanen "Frydenholm" (Första svenska upplaga 1978), en s.k. bred episk roman. Men man bör följa den här bloggens råd och läsa "Idealister" (Första svenska upplaga 1944!) före "Frydenholm".

Här drev Scherfig mycket roligt med idealister av olika slag. Yttringar av oförnuft kläs av nakna och blir skrattretande, som t.ex. villfarelsen om barfotagåendets välsignelse. Det är kul läsning och det hela blir inte sämre av att läsas på danska. Jag har som s.k. halvdansk (= uppvuxen i Skåne) ganska lätt för danska språket.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida