onsdag, april 02, 2008

Gnäll som slutar med en utmaning

Jag läste någonstans om att vi bloggare inte skulle ha något att komma med om inte massmedia hade gett oss ämnen att skriva om. Man menade väl, att vi inte kan skriva om något annat än det som rapporteras om i olika sammanhang som nyheter.

Det är som vanligt. Massmedia känner hotet från bloggosfären och då tar man till olika medel att platta till oss bloggare och göra oss oviktiga. Men bloggandet har kommit för att stanna. Det är bara trist att olika tidningar knyter olika kändisar till sig och låter dem blogga i tidningarnas namn. Det verkar lite desperat.

Nu finns det 26.010 bloggar registrerade i Bloggportalen. Det betyder antagligen att det finns väsentligt flera personer som bloggar.
Min blogg hamnar inte högt uppe i någon topplista. Men jag bryr mig inte särskilt mycket om det. Jag vet ju sedan lång tid tillbaka att folk ofta har konstig/dålig smak. Jag vill inte sälja mig billigt för att bli mera populär eller ökänd eller bara omtalad. Jag vill inte förekomma i det här sällskapet. De verkligt intressanta bloggarna finns inte här - bland dessa mest besökta i Bloggportalen. Jag kan inte inse poängen i t.ex. att läsa tonåriga tjejers avslöjanden om deras senaste klädinköp och annat ytligt tjafs. Däremot kan jag tycka att det är vansinnigt intressant att läsa mognare människors funderingar om politik, tro, resor, filmer, böcker, musik och annat som även jag finner intressant att skriva om.

Nå, jag antar nu en utmaning mot mig själv. Jag skall försöka blogga i en vecka framåt utan att använda massmedia som en räddare i nöden. Jag skall inte kommentera en enda nyhet eller annat som presenterats i press, radio eller TV. Jag skall bara skriva om saker som ingen journalist bryr sig om. Kommer jag att fixa det? Vi får se.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida