onsdag, januari 02, 2008

Var sak på sin plats

Ibland blir jag hånad för att jag blir så irriterad över att jag inte hittar saker där jag förväntar mig att hitta dem. Låt dem bara gå på, jag vet att jag har rätt. Varför skall man slösa tid och energi på att leta efter saker på nya ställen hela tiden? Det gäller både på arbetet, i hemmet och på andra ställen. I alla möjliga situationer är det bra att var sak finns på sin plats och att vi återfinner den där när vi letar efter den nästa gång. Om det är så att tandkrämstuben brukar befinna sig på en plats i badrummet och det fungerar alldeles utmärkt att den befinner sig där - varför då helt plötsligt ändra placering? Den enda giltiga anledningen som finns för att byta placering på en sak är att den nya placeringen är odiskutabelt märkbart bättre. Jag förväntar mig att finna plåster på ett ställe, gem på ett annat ställe, tape på ett tredje ställe, batterier på ett fjärde ställe etc. Om man helt plötsligt och utan att meddela mig i förväg - med en fantastiskt bra och välgrundad motivering - har flyttat på något, så blir jag nästan vansinnig. Jag kanske lider av något bokstavssyndrom, vad vet jag. Men sådan är jag. Och jag tycker världen skulle bli en bättre plats om alla tänkte som jag.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida