onsdag, december 26, 2007

Dag Hammarskjölds fjällvärld

En bok med svindlande vackra foton:
Även om jag hade haft en fungerande scanner, så hade jag inte kunnat scanna in den här bilden. Synd, ty då hade jag väl kunnat undvika de retfulla reflexerna som uppkom nu. Nå, boken är ovanligt STOR: c:a 30 X 40 cm. När boken är uppslagen mäter den alltså c:a 30 X 80 cm. Jag hade gärna visat exempel på foton som täcker hela den ytan, men upphovsrätten hindrar mig - och det är helt i sin ordning. När det gäller de här fotona, så kan man verkligen prata om verkshöjd - inte bara därför att de är tagna högt över havet. Och här kan man faktiskt säga, att storleken har betydelse. Denna bok skulle inte ha blivit lika bra i mindre format.

Dag Hammarskjöld behöver ingen närmare presentation. Om man ber utlänningar att namnge några kända svenskar genom historien, så gissar jag att bland namn som Linné, Nobel, Björn Borg, Ingmar Bergman, Greta Garbo, Olof Palme och några till dyker även Dag Hammarskjölds namn upp. Att Dag gillade de svenska fjällen är kanske allmänt bekant, men att han hade ett annat "dra-sig-tillbaka-ställe" i södra Skåne känner kanske inte lika många till: Backåkra.

Denna bok får mig att fundera på olika saker. En sak: de svenska fjällen är fantastiskt vackra och jag måste vandra i någon av dessa beskrivna trakter. En annan sak: det som drar turister till sig är ofta svindlande vackra naturscenerier och/eller unika byggnadsverk. Vem har aldrig sett något kort från Grand Canyon, skotska högländerna eller en söderhavsstrand? Vem känner inte till Eiffeltornet i Paris, Colosseum i Rom, kinesiska muren eller operahuset i Sydney? (Jo, möjligen någon korkad amerikan som knappt kan stava till USA.)

Vem är då fotografen bakom detta mästerverk? Claes Grundsten. Minns hans namn!

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida