torsdag, augusti 16, 2007

Några rader om Händels "Sarabande" i D-moll

Det här är ett av de absolut vackraste musikstycken jag känner till. Det är också ett av de mest vemodiga jag har hört.

Första gången jag hörde detta stycke var när jag såg filmen "Barry Lyndon" för första gången. (Jag har bloggat om filmen här.) Den scen, där man bär iväg den lilla kistan och "Sarabande" spelas, skakade om mig ordentligt. Den gör det fortfarande - efter att jag sett filmen kanske fem gånger. Filmen är ett fantastiskt mästerverk och musiken i den sitter som en rökare i krysset. Helt kongenialt.

Här framförs stycket av en ensam pianist. Inte lika pampigt - men fortfarande svindlande vackert. Jag har nog skrivit det förut, men nu skriver jag det igen: Det vemodiga, sorgliga och tragiska inom lyrik, musik, film, teater, bildkonst etc. är också, i min smak, ofta väldigt vackert och oerhört gripande. Jag vet, att jag inte är ensam om den åsikten. Frågan är varför vi känner så. En "hjärnskrynklare" kan nog reda ut det. Själv tror jag, att det har ett samband med förlorade illusioner. Om man aldrig har längtat, älskat, drömt, fantiserat om något paradisiskt vackert och blivit besviken, så kan man nog inte heller få en sådan vemodig och bitterljuv skönhetsupplevelse. Kraschade drömmar kan vara en stark drivkraft - om de inte knäcker en. Minns Søren Kierkegaard, som påstod att mången man har blivit geni, hjälte, diktare p.g.a. "den pige, han aldrig fik".

Etiketter: , ,

4 kommentarer:

Blogger Thomas O. sa...

Kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=NJmah97vk-E
Efter 3:28 ...

8:59:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Shit, jag måste bara läsa Kierkegaard. Han verkar ha haft total jävla blykoll. /Janne

11:01:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Intressanta reflexioner du gör. Själv är man kanske nån´form av hjärnskrynklare, men inte har man alla svaren för det. Sånger som går i moll griper tag på ett halt annat sätt. Frågan är väl om det är en fråga om personlig läggning eller om det är något allmämmänskligt. En del glada skitar gillar ju faktiskt att lysna på "tralala vad jag är glad". Men jag tror det finns fler sånger om olycklig kärlek än om lycklig, och de är garanterat bättre.
Den olyckliga kärleken lever ofta kvar som en illusion eller fantasi om det som kunde ha blivit. Det man aldrig fick blir lätt idealiserat. Det behöver aldrig konfronteras med verkligheten. Den kvinna man stadgade sig med behöver man inte idealisera längre när den värsta förälskelsen mattats. Medan däremot ungdomskärleken som man blev nobbad av kan man fantisera om hur fantastiskt det skulle kunna blivit. Kirkegaard vet absolut vad han pratar om./Lasse

12:47:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Janne: Börja med "Antingen - eller". Sedan är du fast.

Lasse: Du formulerade det så himla bra. Varför kom inte jag på de formuleringarna själv? Jag håller med dig hela vägen. Tack!

4:08:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida