måndag, augusti 13, 2007

Uppgivet projekt

Sorry. Jag kan inte stämma in i hyllningskören. Nu tänker jag inte läsa ännu en rad av Stieg Larsson - trots att jag hade som mål att läsa alla tre böckerna. Så makalöst fantastiska är ju inte hans böcker. Jag gav upp efter c:a 200 sidor i andra boken - "Flickan som lekte med elden". Den enda intressanta karaktären är ju Lisbeth Salander. Visst, intrigen är skickligt ihopknåpad. Men det räcker inte. Nu slösar jag inte mera tid på denna oerhört till skyarna höjda trilogi. Jag borde ha följt min intuition. Min intuition sade mig, att om alla andra tycker att böckerna är så makalöst fantastiska, så kommer inte jag att tycka det.

Enda fördelen med att läsa samma böcker som alla andra är ju att man hänger med i snacket på fikaraster och luncher. Man nickar igenkännande och tycker likadant. Tryggt. Men inte ett dugg utvecklande. Likheter utvecklar ingenting. De skapar bara mera av samma. Endast avvikelser skapar nytt.

I stället lägger jag nu tiden på böcker om och av Ingmar Bergman. Jag tänker sätta mig djupare in i hur han tänkte och tyckte.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida