måndag, augusti 13, 2007

Höstens nya böcker - delvis

En vilseledande rubrik i DN. Jag förstår inte hur de tänkte. Jo, det förstås - de ville vara vitsiga. Men i övrigt ljuger de. "Deckare spårlöst försvunna i höstens bokflod" stämmer inte med verkligheten. Det dräller ju av deckare och kriminalromaner i höstens s.k. bokflod. Det som presenteras i DN:s listor är bara skönlitteratur. Vi som är intresserade av facklitteratur får slänga oss i väggen och leta i Svensk Bokhandels specialnummer "Höstens nya böcker".

Snart får jag väl gå omkring med en Davidsstjärna eller något annat igenkänningsmärke, så att folk kan se att jag just nu inte är intresserad av deckare. Jag måste vara väldigt udda och prillig. Folk måste bli varnade i god tid, så att de kan hålla sig undan. "Fly! En störning som inte läser deckare! Tvi vale för stort styggt troll!", kommer folk att skrika när de ser mig.

Vilka nyheter tänker jag läsa då, när alla ni andra läser exakt samma böcker? Jo, det kan jag berätta. Jag tänker läsa Björn Ranelid, Ylva Eggehorn, Mitch Albom och Philip Roth. Och så en hel massa faktaböcker inom film, musik, psykologi, sociologi, religion, litteraturhistoria m.m.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida