söndag, juni 24, 2007

Världens mest överskattade film

Det här stör mig. Jag misstänker intellektuell lättja. Det är så bekvämt och ofarligt att alltid utse "Citizen Kane" till världens bästa film. Egentligen är det en ganska medioker film. Det som har fascinerat filmkritikerna är stapelvaror. "Citizen Kane" staplar nämligen poängknipare ovanpå varandra. Orson Welles tänkte säkert: "Hur skall jag få alla filmkritiker på fall? Jo, jag visar hela katalogen. Fågelperspektiv när jag vill skapa en effekt, grodperspektiv när jag vill skapa en annan effekt. Och så måste jag ha en berättare och skapa illusionen av dokumentär. Och så skall jag ha med några åkningar och några zoomningar etc. för att skapa andra effekter. Och så vidare. Jag skall använda alla knep jag kan för att dupera. Alla filmkritiker blir eld och lågor och kommer att kalla mig geni."

Så rätt han fick. Ingen märkte att manuset kunde ha varit skrivet av en tonåring. Den makalöst rike mannen som hade allt var ändå olycklig. Varför? Han saknade sin barndoms kälke. Buhu...

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida