tisdag, april 17, 2007

My funny Valentine

Om Gerry Mulligan har jag bloggat tidigare - bl.a. här. Den här plattan (Originalet kom 1959, just den här versionen gavs ut 1983) köpte jag på en skivmässa där vinylfrälsta står och säljer gamla 33-varvare till andra vinylfrälsta. Jag tror, att jag betalade en "tjuga" för den. Så klart att den var värd mycket mera.
(Omslaget är scannat och beskuret i underkant. Plattan ingår i en serie som heter "I [love] jazz" - med ett rött hjärta i stället för klammern.)
Det som mest förtjänar uppmärksamhet med det här albumet är titellåten. "My funny Valentine" är en av mina favoritlåtar. Jag har den även med Chet Baker, Stan Getz, Miles Davis, Ben Webster, Frank Sinatra och Michelle Pfeiffer. Den sistnämnda versionen har jag dock bara på VHS-film, emedan den finns med på "Fantastiska Baker Boys". Jag har svårt att bestämma mig för vilken version jag tycker bäst om. Det har med mitt humör att göra. Men det är ganska kul att samla på olika covers på det sättet - eller är det nördigt? (Konstpaus) Nej, jag hävdar att det är intressant - och inte nördigt.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida