tisdag, april 17, 2007

The great zero

Vad är så fantastiskt med David Lynch? Det övergår mitt förstånd. Det enda han har gjort som förtjänar en plats i film- eller TV-historien är ju de första avsnitten av "Twin Peaks". Men sedan? What's the big deal? Jag känner ungefär likadant inför honom som inför Andy Warhol. Ett stort Jaså. En gäspning. Kejsarens nya kläder. Det är skenbart djupt men egentligen ytligt. Han har inget viktigt att säga, men han får en sjuhelsikes massa uppmärksamhet. Nu senast i kvällens Kobra: David Lynch är fascinerad av ridåer och draperier. Oj! Stoppa pressarna! Det är ju fantastiskt! Det måste vi analysera. Något magiskt händer när ridån går upp och ner!

Jaha. Men om jag påstår att jag är fascinerad av dukar... Vad händer då? Nada. Men David Lynch får alla recensenter och kritiker att tappa sina huvuden. Det räknas som djupsinnigt och superintellektuellt och sofistikerat och så fi-i-i-int att avguda David Lynch. Man måste t.ex. tycka att "Mulholland Drive" är ett mästerverk, även om man inte fattar ett smack av storyn. Han duperar en del människor något så makalöst att han skulle kunna få dem att äta skosula och betygsätta maträtten med: "Superb! Himmelsk för en gourmet!" Han driver med oss.

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag gillar Lynch. Jag "förstår" inte vad han vill säga, men jag tycker att uttrycket är häftigt. Jag känner samma sak för Salvador Dali och några av Dylans mer surrealistiska skapelser.

//Ola

12:33:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Du är lurad. Nä, allvarligt talat: smaken är ju olika. Men inte hamnar Lynch på min lista över favoritregissörer.

7:21:00 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Vad är det förresten för fel med skosula? Har du testat en Oscania 43:a (brun mocka, sulan är grov och räfflad) med råstekt potatis och valfri sås? Titta gärna på Lost Highway under tiden!

10:30:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Det har jag inte testat. Med rätt kryddor och bra dryck till kanske... Men att titta på en Lynch-film samtidigt? Psykisk tortyr.

4:40:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida