söndag, april 22, 2007

Filmstilar

Den här boken skulle jag vilja se i en ny upplaga:
Den kom ut 1977. Tänk så mycket spännande det har hänt inom filmen sedan 1977! Jag behöver bara nämna Quentin Tarantino, Lars von Trier och bröderna Coen för att ni skall förstå att det har hänt en hel del på filmfronten sedan dess.

Nåväl, den här boken duger gott som en antologi om filmstilar fram tills 1977. Gösta Werner redigerade detta urval där regissörer och andra som Georges Méliès, André Malraux, Sergej Eisenstein, François Truffaut, Michelangelo Antonioni m.fl. skrev om film. Den i mina ögon intressantaste essän är dock skriven av en annan person, nämligen John Howard Lawson. Hans essä heter "Den skapande processen" och ur den vill jag citera en del.

[Greed] "är den första seriösa framställningen av brottet som allmänt samhällsfenomen". (s. 189)

"Kärleksparet [i "Till sista andetaget" - min anm.] är snarare typer än levande människor (...) Bägge är oförmögna till genuina känslor och har inga moraliska värderingar. De lever i en värld där känslan och moralen har förlorat allt värde. De är helt depraverade och likväl på ett absurt sätt oskuldsfulla." (s. 197)

"Kärlekens nederlag möter oss i filmer av tre regissörer - Fellini, Antonioni och Resnais. Alla tre lägger skulden för kärlekens sammanbrott på det borgerliga samhället." (s. 204)

"Oförmågan att kommunicera har varit det ständiga temat i Antonionis filmer." (s. 207)

"Resnais film ["I fjol i Marienbad" - min anm.] är en briljant sammanfattning av alienationsbegreppet." (s. 216)

Den här antologin är en sådan man vill skall ges ut om och om igen. Nu är det sannerligen dags att ge ut en aktualiserad upplaga - förslagsvis med essäer av och/eller om Tarantino, von Trier, Coen och många flera! Vilket bokförlag antar utmaningen?

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida