torsdag, februari 22, 2007

Sayers vs McDermid

Det här är en av tidernas bästa kriminalromaner. Never mind vad den sure kritikern Edmund Wilson tyckte - enligt Wikipedias information.
Denna bok är troligen hennes mästerverk. Och skall man utse någon brittisk deckardrottning genom tiderna, så vet jag på vem jag lägger min röst. Det blir Dorothy. Den lysande språkbehandlingen och den sällsynt finurliga pusselläggningen är de två saker som imponerar mest på mig. Där passerar hon t.ex. Agatha Christie lätt.

Visst: man kan tycka, att språket ibland känns lite gammaldags. Man skriver inte så "högtidligt" och relativt omständligt nuförtiden. Och skall man ställa krav på att stilen måste vara modern... Ja, då är Dorothy inte med på banan. Då faller min röst på en annan kvinna om vi skall rösta fram en brittisk deckardrottning: Val McDermid.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jo, nog är detta Sayers obestridliga mästerverk alltid. Den spöar faktiskt det mesta. Minns också den superba dramatiseringen för TV, sändes i mitten av 70-talet. http://www.ostran.se/bloggar/jannes_blogg

7:06:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Trevligt att vi är överens! Och: det är onekligen ett ovanligt "mordvapen"...

10:44:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida