onsdag, februari 21, 2007

Frenzy

Att Hitchcock var en mästerregissör går ju inte att förneka. Men jag vill påstå, att han var väldigt ojämn. I hans bästa stunder var han oöverträffad, men i hans svagare stunder var han ju faktiskt medioker eller t.o.m. dålig.
"Frenzy" räknar jag till hans bättre filmer. Den är sofistikerat spännande. Att se den känns som att se en film av Claude Chabrol där han imiterar mästaren Hitchcock. Jag tycker nämligen att det vilar något franskt över denna film - "Frenchy", ha, ha.

den här sidan får filmen betyget 6,75 av 10. Det är inte så stolligt. Jag skulle kunna sträcka mig till en 8:a på en tiogradig skala. En särskild scen i filmen är värd en 10:a. Det är när kameran åker tyst nedför en trappa, genom en hall och ut på trottoaren med trafikbruset. Det är en väldigt snygg kameraåkning.

När Hitchcock var som bäst gjorde han filmer som "Rebecca", "Repet", "Fönstret mot gården", "I sista minuten" och "Psycho". Sofistikerade och med finess - hela högen.

Ibland går tidens tand hårt åt filmer - så ock när det gäller Hitchcockfilmer. Då jag såg "Fåglarna" på biograf var jag livrädd under tiden men särskilt efteråt när jag cyklade hem i mörkret. Jag inbillade mig att alla fåglar jagade mig och skulle hacka ut mina ögon, riva mitt kött från skelettet och äta upp mig levande. När jag såg om "Fåglarna" på TV för ett par år sedan tyckte jag att trickfilmningarna var pinsamt amatörmässiga och kassa. Då var jag mera hånleende än dåndimpande.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida