torsdag, januari 25, 2007

Far out

I "Skandinavien" (från "På andra sidan drömmarna") skrev Ulf Lundell:
"Säj som det är, säj som det är
du har lust till nåt annat
Du börjar bli gammal".

Och i "Jävla måndag" (från "Jävla måndag") skrev Rolf Wikström:
"Är detta mitt liv
Kan det här verkligen vara mitt liv
Var är alla saker som jag drömde
om att bli
Jag står på stationen
och jag ser tågen gå förbi".

Exakt. Jag har verkligen lust till något annat. Jag är trött på att vara allas slav. Jag är trött på att reda ut alla möjliga i-lands-problem. Jag vill ha en egen firma och sköta mig själv och tjäna snuskigt bra med pengar och ta semester när jag vill och kunna resa vart jag vill och bestämma över min tid helt och hållet själv och kunna vara helt för mig själv i "splendid isolation" och aldrig bli störd med dumma frågor från alla håll och kanter och...

Jag vill ha en säker reträtt. Jag vill ha en buffert som är så stor att den kan kallas mina "dra-åt-helvete-pengar". Den skall jag använda när den där berömda droppen får bägaren att rinna över. Då skall jag säga: "Jaha. Detta är alltså tacken." Och så bara går jag. Ut genom dörren och kommer aldrig tillbaka - till jobbet.

2 kommentarer:

Blogger Sören sa...

"draåthelvetepengar" är vad jag brular kalla "burnoutpengar". Att kunna åka upp med flådiga kärran utanför radhusfönstret hos de patetiska jävlarna som sa att man inte kunde lyckas och ge dem ett finger och lämna dem med lukten av deras egna misslyckande.

11:10:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

OK. Det där hade suttit fint. Jag kom att tänka på simmaren Michael Phelps som tog åtta OS-guld. Han hade en lärare på motsvarande mellanstadiet som hade sagt till honom att han (Phelps, alltså) aldrig skulle kunna bli framgångsrik på något enda område. Tji fick den läraren. Om jag hade varit Michael Phelps, så hade jag sökt upp läraren och sagt något i stil med: "Vad säger du nu då?".

12:15:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida