lördag, december 23, 2006

Don't fly me to the moon

Det här med rymden... Jag är skeptisk. Jag tror inte att vi kan fly våra jordiska problem genom att kolonisera någon annan planet. För att nu bara nämna ett enda problem: Hur löser vi frågan med syret? Skall vi framställa syre på konstgjord väg? Hur?

Nej, jag kan inte riktigt fatta fascinationen inför rymdpromenader och liknande. Den enda vitsen jag kan se med satsningar på olika rymdprojekt är att leta efter möjligheter att skicka iväg våra problem ut i rymden. Tänk om vi kunde skicka ut alla våra sopberg ut i en omloppsbana runt Mars. Tänk om vi kunde frakta allt kärnbränsleavfall ut i en omloppsbana runt Venus. Etc.

Då skulle jag finna det välmotiverat att storsatsa på rymdforskning. Men att inbilla sig att vi människor skulle kunna leva på en annan planet i framtiden? No way.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida