fredag, december 22, 2006

Ömma tår... Aj, aj, aj

MBT (Man Blir Trött). Nyligen fick jag höra, att det inte var nog med att skolans terminsavslutning icke längre skulle äga rum i kyrkan. Nej, nu skulle eleverna inte heller få äta traditionell julmat i skolan på terminens sista dag. Motiveringen till det var - har jag hört - att muslimer skulle kunna känna sig kränkta.
Förstå detta rätt nu. Jag är inte islamofob. Men jag kan ibland tycka, att vi går för långt i våra hänsynstaganden till muslimer. Varför skall det visas sådan extrem hänsyn just till dem? Har någon hört talas om att vi i en massa olika sammanhang måste visa särskild hänsyn till buddhister, hinduer, konfucianer, taoister m.fl.? Varför känner sig just muslimer kränkta så lätt? Nyligen läste jag om en muslim som hade blivit serverad en skinkmacka ombord på ett flygplan. Du milde, vad det tog skruv! Den stackars muslimen kände sig så kränkt och diskriminerad så det finns ingen ände på det. Han hade väntat sig mera Respekt. Åck, åck, åck, som min kära mormor brukade säga på ålderns höst. En vuxen man som ojar sig över en skinkmacka. Kunde han inte helt enkelt ha sagt: "Ursäkta mig, men jag är muslim. Skulle jag kunna få beställa en annan sorts smörgås?" Hade det varit väldigt jobbigt eller oöverstigligt besvärligt att göra en sådan förfrågan?

Nej, ni får ursäkta, men jag tycker det går för långt ibland. Inte nog med att kyrkan skall ha allt mindre spelrum. Nu skall vi tydligen dessutom skippa våra urgamla svenska traditioner - hedniska eller kristna spelar nog mindre roll i sammanhanget - ty annars kan muslimer känna sig kränkta. Plocka bort adventsljusstakarna, ta ned julstjärnorna, sluta ge julklappar till varandra, sluta fira Lucia, sluta fira Påsk etc.! Vi får inte kränka de stackars ömtåliga och så känsliga muslimerna, ty de kräva ständig respekt.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida