onsdag, oktober 18, 2006

Sonjas godhet

Betyget är givet: en stark femma på en femgradig skala. Jag blir nästan helt mållös. Den här är så himla bra att jag bara måste äga den. Snart kommer jag att skriva önskelista för Fars dag, min födelsedag och julafton. En samlad önskelista - där denna bok kommer att hamna ensam som bok. Sedan kommer jag självklart att önska mig andra presenter under någon av de nämnda dagarna. Men jag kommer inte att önska mig någon annan bok. Det räcker med denna den här gången.
Owe Wikström måste vara allmänt känd vid det här laget och hans mest kända bok är förmodligen "Långsamhetens lov". Jag har haft förmånen att lyssna till ett föredrag han höll. Det var garanterat ett långt "Hallelujah moment". Det enda sättet jag kan ge den här boken någon rättvis bild är genom att citera några bitar.

"Det helt nödvändiga engagemanget för globala frågor, ekologiska problem, regnskogar eller ozonlager - gärna långt borta - korresponderar inte alltid med ett lika starkt intresse av att se och hjälpa vanliga ledsna människor i ens omedelbara närhet." (s. 41f)

"Att säga till en ensamstående trebarnsmamma som knappt hinner borsta tänderna på morgonen 'ta det lugnt, drick en cappuccino, ta time-out eller åk till Provence' blir ren cynism." (s. 51)

"För mig blev Sonja Marmeladova viktig därför att hon bildade en motpol till den egocentriske och självupptagne Raskolnikov." [I Dostojevskijs "Brott och straff" - min anm.] (s. 121f)

"Raskolnikovs och Sonjas historia ter sig fjärran från allt tal om enkla lösningar på livsproblem." (s. 217)

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida