torsdag, oktober 26, 2006

Bra föredrag

I dag höll jag ett föredrag helt utan manus. Inte ens en liten fusklapp hade jag. Och jag använde inget som helst hjälpmedel. Ingen overhead, inget blädderblock, ingen whiteboard, ingen Power Point-presentation. Så vill jag ha det. Det är själva innehållet, rösten, kroppsspråket och minspelet som skall bära hela föredraget. Man skall som talare bildligt talat kunna stå där helt naken. Allt det där andra är fusk.
Jag har sett och hört så många kassa Power Point-presentationer, så jag är beredd att misstänka detta: Om föredraget kräver Power Point för att kunna fånga någon uppmärksamhet, så är föredraget i sig bättre glömt.
De tveklöst bästa föredrag jag har hört - i hela mitt liv - var sådana där föredragshållarna inte använde något som helst hjälpmedel och inte heller hade det minsta lilla stöd för minnet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida