torsdag, september 07, 2006

Den fläckfria själens eviga solsken, typ

Det underlättar antagligen att se den här filmen mer än en gång. Manuset är nämligen oerhört "skruvat", som man kan vänta sig eftersom det delvis skrevs av samme person som författade manuset till den likaledes oerhört "skruvade" "I huvudet på John Malkovich", alltså Charlie Kaufman - plus Michel Gondry.
En härlig film som ställer höga krav på tittaren. Ingmar skrev att den är "(...) en av de mest intelligenta romantiska komedier som gjorts" och Expressens recensent menade, att filmens sens moral är "Kärleken övervinner allt!". Inte fel.
Jim Carrey gör här sin kanske bästa roll och Kate Winslet är oemotståndlig. En favoritrulle!

Etiketter:

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ja, visst är den en favorit, som jag skrev.

6:32:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jag mindes inte att du hade skrivit om den... Himla bra post!

6:49:00 em  
Blogger Janne A sa...

En fantastisk film, värd klassikerstatus. Vilken fantasifull berättelse, minst lika fräck som I huvudet på John Malkovic. Och aldrig hade jag anat att Jim Carrey är en skådespelare

6:54:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jag väntar nyfiket på nästa sanslösa story från Charlie Kaufman!

7:14:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Thomas o: Tack!
Jag vill se om filmen nu! :-)

7:22:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida