torsdag, augusti 24, 2006

Monica: Förut...

Låt mig skriva detta en gång för alla: Jag är en allätare när det gäller mycket, t.ex. musik. Det finns dock två oundvikliga krav jag ställer. De är:
1. Det måste vara bra.
2. Det måste vara äkta.
Därför kan jag ena stunden digga Miles Davis, nästa Bob Dylan, nästa Olle Adolphson, nästa Vivaldi, nästa Television, nästa Imperiet etc. Och det här är både bra och äkta:
Monica, Monica... Jag saknar henne! Hur kan man låta bli att älska hennes röst? Jag trodde, att hon lät raspig, slö, slapp, lat, loj, likgiltig och alltså avtändande. Mitt minne svek mig. Så fel jag hade. Hon hade en väldigt vacker och sensuell röst. Och vilket bra material som samlats på detta album! Mest känd är hon antagligen för inspelningen av Ted Ströms "Vintersaga", denna underbart deppiga låt med oförglömliga rader som t.ex. "Det är då som det stora vemodet rullar in / Och från havet blåser en isande gråkall vind" eller "Kärleken får leva mellan nattskiftet och drömmen / Kärleken går på billigt vin". Men här finns även så fina saker som "Känslan i maj" och "Heden". Inte ett dåligt spår.
Ni som känner denna blogg vet att här slösas inte med 5:or. Det blir ingen femma denna gång heller, men det blir absolut en fyra!
Läs mer om Monica här.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida