söndag, augusti 27, 2006

Eve om Marilyn

Jag kan inte hålla mig. Jag gör en halv Kerstin Hallert, d.v.s. jag skriver en liten recension innan jag helt har hunnit uppleva det jag skall recensera. Hunnen en bit in i denna bok vill jag påstå, att ingen Monroebibliografi är komplett utan den (Abrams, 2005; original edition by Alfred A. Knopf, 1987):
Bilderna är superba. Ingen annan fotograf kom kanske MM så kloss inpå som Eve Arnold. Det är så nära och så finkänsligt, aldrig pinsamt eller vulgärt.
Men det här är inte bara en bilderbok. Här finns även kapitel som till stor del kretsar kring de sista åren av hennes liv, speciellt inspelningen av "The Misfits". Eve Arnold var inte bara mästerlig bakom kameran, hon kunde även formulera sig lysande. Så här inleds kapitlet Creating Marilyn: "She was named Norma after the silent screen actress Norma Talmadge and Jean after Jean Harlow. Her mother was a film cutter (her father she never knew). She was raised by a series of foster parents and spent two years in an orphanage which looked out over the RKO lot. From its windows could be seen the hillside on which is spelled out HOLLYWOOD in great letters." Jag vet inte vad ni tycker, men jag känner mig i alla fall förflyttad dit i både tid och rum.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida