måndag, maj 29, 2006

Klok bok



En härlig bok, som gör dig klok. Jag skall köpa den så fort jag får en chans. Om du känner till mina recensioner sedan tidigare, så vet du att det är ett bra betyg. Riktigt bra böcker vill jag äga - för understrykningar, anteckningar och omläsningar.

Annika Borg är präst i Svenska kyrkan och van radiopratare i P1:s "Tankar för dagen" på morgnarna. Hon skriver också i tidskriften Amelia. Denna bok är en samling texter som kretsar kring fyra teman: "Vad är då en människa?", "Döden och sorgen", "Allt hänger ihop" och "Lugn och ro".

Jag tror, att jag gör boken störst rättvisa genom att citera några väl valda delar. Alltså:

"(...) det ofullkomliga, det sårbara, det djupt mänskliga, delar vi med alla andra människor. I detta är egentligen ingen av oss ensam. Alla människor gör misstag och kan hamna fel i tillvaron. Livet går inte på räls för någon av oss. Till livets nyanser och djup hör defekter och felsteg." (S. 13)

"Visst är vi sekulariserade, men inte så mycket som vi ibland tror. Inför stora frågor och stora eller smärtsamma händelser i livet fungerar de religiösa orden och tankarna om skuld, försoning, hopp, förlåtelse och evighet." (S. 69)

"Om inte vi kan känna tacksamhet inför allt det vi har och tillförsikt inför framtiden och visa det, hur ska då kommande generationer få med sig det ut i livet?" (S. 87)

"Vi är människor. Vi får ge upp. Vi behöver inte reda upp allt. Vi behöver inte klara allt. Ingen kan det. Ingen måste det." (S. 113)

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida