torsdag, maj 25, 2006

Några rader om filmmusik

Claude Lelouch gjorde "Leva för att leva" 1967. I huvudrollerna: Yves Montand och Candice Bergen - visst är de rara ihop?
På denna EP kan man höra Guy Boyers orkester "The Sounds & Co" spela ledmotiven till sex olika filmer, bl.a. - som synes - "Live for life". EP'n hängde väl med något erbjudande från Concert Hall en gång på 60-talet. Arrangemangen välte knappast några kiosker, men melodierna var i mitt tycke onekligen bra. De är go'bitar för en nostalgiker som jag. Det räcker att jag lyssnar på en filmmelodi för att jag skall känna mig tillbakakastad i biografen på premiärdagen.
Exempelvis "You only live twice" från James Bond-filmen med samma namn gör mig till tonåring igen. Det är något speciellt med kombinationen rörliga bilder och musik som gör att känslosträngarna slås an lite extra. Vissa regissörer och/eller producenter är väldigt skickliga på det, andra icke. Skickliga är - för att nämna två - Quentin Tarantino (Soundtracket till "Pulp fiction"!) och Lukas Moodysson (Vivaldi när mamman sticker i "Lilja 4-ever"!).

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida