måndag, april 17, 2006

Skriv riktigt



Det här är en bok som passar "språkpoliser". Om man tycker att det kvittar hur eller vad man skriver, så blir man bara irriterad av den. Alltså gillar jag denna bok. Jag lånade den på "bibblan" och efteråt upp-täckte jag, att den även har getts ut som pocketbok. Den skall jag således köpa när det blir läge.

Det är ganska fantastiskt hur författaren lyckas få plats med så mycket matnyttigt på c:a 170 sidor. Några talande rubriker: "En gnutta grammatik", "Fel som många gör" och "Skrivregler". Boken bekräftar ännu en gång att korrekt språkhantering påminner om filosofi. Det blir uppenbart att det klumpigt skrivna ofta också är illa tänkt. Låt mig exemplifiera ur ett litet kapitel om kontamination (sammanblandning av olika uttryck):

"Från och med den 1 augusti öppnar vi ett nytt lokalkontor i Kramfors.
Meningen är en sammanblandning av de korrekta uttrycken Den 1 augusti öppnar vi... och Från och med den 1 augusti har vi ett nyöppnat lokalkontor (...)
Orsaken till felet berodde på kortslutning i en transformatorstation
är en sammanblandning av de korrekta meningarna:
Felet orsakades av kortslutning i en transformatorstation
och
Orsaken till felet var kortslutning i en transfor-matorstation" (s. 60f)

Jag njuter när jag läser sådant. Det är ett personlighetsdrag hos mig som sitter i sedan barndomen. Redan när jag växte upp höll jag på att driva mina föräldrar till vansinne med mina ständiga hårklyverier. Jag "märkte ord" i tid och otid. Om någon t.ex. använde ett uttryck felaktigt, så blev h*n genast tillrättavisad av mig.

Etiketter: ,

4 kommentarer:

Blogger Bloggblad sa...

Jag har Handbok i svenska av samme författare. Och förstås läst den från pärm till pärm. Kan det månne vara en modernare version? Din ser rätt gammal ut på omslaget.

8:47:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Gammal... Allt är relativt. Boken kom ut 2004.

4:40:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Tack för ett mycket intressant boktips! Ska skaffa den här boken.

6:49:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Kom ihåg: den finns i pocket

8:51:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida