fredag, april 14, 2006

Motspänstig medmänniska

Blogger är långsam i dag - på Långfredagen. Jag hade tänkt lägga ut en bild, men det får vara. Till saken: Vi får inte glömma varför vi firar påsk. Det var detta jag tänkte blogga om: boken "Jesus - motspänstig medmänniska" (2004) av Dag Sandahl.
Boken kan stundtals påminna om den bok jag tidigare bloggade om här. Det handlar mycket om personen Jesus. Sandahl: "(...) Markusevangeliet skrivits redan på 40-talet, då ögonvittnena fortfarande levde (...) evangelisterna beskrev den verklighet de själva sett - eller den verklighet andra ögonvittnen upplevt och berättat om" (s. 63f). Vidare: "Hade Jesus dött för oss alla så är vi skyldiga att älska (...) Kyrkans gemenskap är en gemenskap av förlåtna syndare (...) Vi är alla drabbade av det som gör oss mindre mänskliga än vad Guds avsikt var" (s. 135). Och: "Om Pontius Pilatus vet vi mycket mindre än om Jesus, men hans existens ifrågasätts väl inte nu?" (s. 150).
Till sist: "Högmässan är inte särskilt konsumenttillvänd. Den syftar inte till att ge mig en stunds tidsfördriv i ytlig mening eller locka mig till en upplevelsevärld. Högmässan är ett möte med Gud (...)".

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Mmm, spännande insikter som är svåra att argumentera emot, inte sant?

Hoppas din påsk är fin.

/H.

9:32:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Jomenvisst. Och om påsken kan jag säga "so far so good".

4:31:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida