söndag, januari 31, 2010

Skytte är på väg

Först tänkte jag att om man har läst "Omvänd" så behöver man inte läsa "På väg". Men jag fick tänka om. Det var visserligen några detaljer som upprepades från "Omvänd", men "På väg" innehåller så pass mycket nytt att den bör läsas.Det som gällde om flyhänt skrivet m.m. för "Omvänd" gäller även här. Ingen med något vettigt omdöme kan förneka Skyttes skicklighet i att skriva. Bladen vänder nästan sig själva.

Det finns många intressanta resonemang och tankar här. Jag kan bara ge några exempel. Det var t.ex. nytt för mig att dysterhet inom den ortodoxa teologin betraktas som en av människans åtta huvudlaster (s. 35). Skytte exemplifierar med Paulus. När epistelförfattaren var i Aten och såg alla avgudabilder blev han "upprörd i sitt innersta" (s. 37). Det är viktigt att poängtera - han blev inte dyster eller deppig. Han blev upprörd. "Dysterhet gör dig passiv, att vara upprörd manar till handling." (s. 37)


Jesus och hans lärjungar var "rent bokstavligen alltid på väg någonstans" (s. 46). "Även Bibelns mest kända omvändelse utspelar sig på en väg" (s. 48). Vad Skytte syftar på är förstås när Saul - på väg till Damaskus - blev Paulus.

Skytte skönmålar inte sig själv. Han har inte blivit oskyldig, "ren som snö" eller oantastlig som bekännande kristen. Nej:
"Jag ser att jag i många avseenden fortfarande beter mig som förr. Jag brusar upp. Har lätt till kritik. Är otålig och kan visa missnöje med andra. Tusen sådana saker varje dag. Men det är sådan jag alltid har varit. Det är inget som har tillkommit.
Däremot kan jag notera att en del dåliga vanor, laster och synder försvunnit." (s. 65f)
Det känns igen. Även jag är omvänd, men inte är jag "Guds bästa barn" för det.

Det är kul att läsa hur Skytte har kommit fram till samma inställning som jag: man måste välja sina strider och inte slösa energi på fruktlösa debatter och liknande. Paulus gjorde så. Han försökte inte omvända oemottagliga. Då gick han bara någon annanstans. Skytte:
"Budskapet är alltså glasklart: slösa inte tid och kraft på att försöka omvända dem som inte vill lyssna. Det finns viktigare saker att göra." (s. 80)

Det skulle vara möjligt att utvidga den här bloggposten till något väldigt långt bara med citat ur boken. Mitt råd blir i stället: Läs den!

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida