lördag, augusti 01, 2009

Alex kan ha rätt

Konstiga saker händer. Nu senast hände detta konstiga: jag håller med Alex Schulman. Han satt i TV4 och pratade av någon anledning. Plötsligt hävdade han, att bloggosfären är ett randfenomen. Och jag håller med honom.

Jag tror inte alls - som många andra bloggare tror - att bloggosfären är en viktig maktfaktor. Jag tror tvärtom att Jinge, Henrik Alexandersson och andra otroligt flitiga bloggare kan stånga sina pannor blodiga utan att påverka särskilt mycket. Jag tror dess värre att bloggare mest betraktas som några udda halvfigurer, några typer som inte lyckas på annat håll och därför krampaktigt försöker göra skillnad i bloggosfären.

Och jag då? Skulle jag göra skillnad? Nej, det tror jag inte. Men jag håller på ändå - som någon sorts självterapi.

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Jinge sa...

"Jag tror inte alls - som många andra bloggare tror - att bloggosfären är en viktig maktfaktor. Jag tror tvärtom att Jinge, Henrik Alexandersson och andra otroligt flitiga bloggare kan stånga sina pannor blodiga utan att påverka särskilt mycket."

Medhåll, men med reservation för att bloggar faktiskt kan bidra till att sätta agendan i VISS mån. Se FRA, IPRED och diverse affärer i samband med Borelius m.fl...

Men visst är vi udda halvfigurer, men vi är MÅNGA :-)

10:36:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

OK - jag får väl erkänna att en del bloggare ibland kommer med "avslöjanden" innan någon journalist kommer med dem. Men jag menar, att det är en väldigt liten del av bloggosfären som kan "påverka utvecklingen". Och - med handen på hjärtat - det är mycket strunt därute.

11:25:00 fm  
Blogger Jinge sa...

Det är förvisso sant, mycket eller kanske det mesta är strunt. Men jag menar att du bara har rätt med viss reservation. Det faktum att det numera finns tiotusentals bloggar är de facto en sak som påverkar samhället på praktiskt taget alla nivåer. Ser du bara på bloggar om politik så är det över 2000 som skriver mest om politik. Kollar du oxo media så hänger de ofta på vinklar som kommer från bloggar. Det är bara sällan de ger cred, men många hela formuleringar är snodda från bloggosfären.

Och just det faktum att de är tusentals gör att bloggosfären blir som Internets variant av ”Ring P1”, den dagen som femtio-sextio bloggar snöar in på samma sak så växer det garanterat in i tidningarna oxo. Så var det med Borelius, FRA och IPRED, och idag har ett helt nytt parti hamnat i EU-parlamentet och snart oxo i Riksdagen.

På det sättet är bloggosfären drivande, och trots att bloggarna inte har MYCKET att säga till om så vist sjutton påverkar de. Vissa bloggar som är hyfsat välbesökta för numera med automatik kallelser till olika mediaevent, pressinformationer och seminarier. Lobbyister och andra som jobbar med public relations satsar många pengar på att följa bloggar och försöka påverka bloggar.

Jag menar nog att mediekartan håller på att ändras och fler aktörer syns idag än det gjorde för 5-6 år sedan. Bloggosfären håller på att bli en maktfaktor, kanske inte så viktig, men mera viktig än för några år sedan.

Randfenomen, nja, men udda halvfigurer visst... :-P

9:33:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

OK. Jag gör en omformulering. Vissa bloggare har inte så stor makt som de själva tror.

10:45:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida