söndag, mars 08, 2009

TA - en metod att leva lättare

Den här boken har hjälpt mig ett antal gånger:
Muriel James' och Dorothy Jongewards bok "TA- en metod att leva lättare : transaktionsanalys med gestalt-experiment" (1977) är en utmärkt handbok. I ett tidigare sammanhang - här - har jag snuddat vid den här boken.

Omslaget ser jag som ganska symboliskt. Likt ett naket barn kan man stå med utsträckta armar och ta emot hela skapelsen. Varför är inte det vuxna livet så enkelt? Tänk att bara gå till en strand en varm och solig sommardag, plocka av sig alla kläder och visa sig i hela sin nakenhet, mottagande den varma vinden och solens värme. Visst, det finns särskilda nakenstränder för sådant. Men varför skall det vara genant för andra att se?

Nå, det var en liten avvikelse. Transaktionsanalys ser jag som ett verkligt bra verktyg i stunder eller perioder av livet då man är "ur fas", "nere", "ur gängorna" eller "vilse i tillvaron". Sartre har väl i något sammanhang påstått ungefär att "Helvetet är de andra". Jag är beredd att hålla med honom - ibland. Men man kan nästan lika gärna påstå: "Paradiset är de andra". Ty det är i interaktion med andra människor som vi kan uppleva såväl helvete som paradis. (Jag har svårt att tänka mig Paradiset som en plats där jag är totalt ensam och där det inte förekommer någon som helst kontakt med andra människor...)

Denna bok tar givetvis upp många saker som redan Eric Berne tog upp i sin epokgörande bok "Så bär vi oss åt". Men den kompletterar och utvecklar Bernes påståenden. En del kapitelrubriker får skapa en bild av bokens innehåll: "Vinnare och förlorare", "Hungern efter smekningar och tidsstrukturering", "Ditt dramatiska livsmanus", "Personlig och sexuell identitet", "Märkessamlande och spel" samt "Självbestämmande och vuxenetik" - de säger väl en hel del om bokens ämne.

Mycket mänskligt elände uppstår p.g.a. missförstånd och fördomar. Om vi bara kunde lära oss att verkligen försöka förstå varandra, inte dra några förhastade slutsatser och inte döma någon på förhand, så skulle vi ha kommit långt. Det är mycket detta TA handlar om: Vi talar förbi varandra, vi lyssnar inte tillräckligt uppmärksamt, vi ger inte varandra nog med tid; vi möter inte varandra på samma nivå, vi agerar på kors och tvärs mot varandra - i våra transaktioner. TA ser jag som en sorts grundbult för fred.

Dags nu för citat.

"Att jämt spela Jäktad erbjuder ett tillfälle att samla depressionsmärken. En Jäktad spelare rättfärdigar så småningom en allvarlig depression och total kollaps." (s. 189)

"Spel spelas vanligen från Förföljar- eller Räddarrollerna för att förstärka negativa positioner beträffande andra, Du är inte-OK (du behöver straffas eller räddas). Spel spelas från Offerrollen för att förstärka en negativ position beträffande en själv, Jag är inte-OK (jag behöver dig för att du ska straffa eller rädda mig)." (s. 197)

"Alla som slutar nedvärdera sig själv och andra slutar även spela." (s. 204)

"Att vara medveten är att veta vad som händer nu. En självbestämmande person är medveten. (...) En medveten person lyssnar på andra. (...) En person som är medveten är helt närvarande och fullt medveten." (s. 259)

"Spontanitet är friheten att välja från ett helt spektrum av Föräldrabeteende och känslor, Vuxenbeteende och känslor och Barnbeteende och känslor. (...) En spontan person accepterar sin Förälder och sitt Barn och fattar egna beslut hellre än att förlita sig på ödet. (...) Att fatta medvetna beslut utifrån sitt Vuxenjagtillstånd är att vara fri (...)" (s. 260)

"När en person utvecklar sin förmåga till intimitet blir han mer öppen. Han lär sig 'släppa loss' och visar mer av sig själv genom att kasta en del av sina masker - dock alltid under kontroll av sin Vuxen. (...) undviker korstransaktioner och spel." (s. 261)

De rödmarkerade, feta och kursiva orden ovan är mina markeringar. Medvetenhet, spontanitet och intimitet är enligt Eric Berne de förmågor som utmärker en självbestämmande person. (s. 259)

Om det finns böcker som kan påstås fungera som hjälp till självhjälp, så är denna bok definitivt en sådan.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida