lördag, mars 07, 2009

Oj, oj, oj, Utah

(Med den här bloggposten kanske jag tappar en del trogna läsare, men jag tar risken.)

Åh, hu så hemskt. Stoppa pressarna. Sådan falskhet. Sådan skenhelighet. Sådan dubbelmoral. Gäsp. Allvarligt talat, vad är det som är så upprörande med att mormonstaten Utah tydligen bebos av många porrsurfare?

Det är dålig nyhetsbevakning. Det är intellektuell lättja. Varför undersöker inte journalisterna samtidigt om det i Utah begås flera sexualbrott, finns flera pedofiler, förekommer flera skilsmässor etc.? Jag tror inte, att det finns ett positivt samband mellan flitigt porrsurfande och hög sexbrottslighet. Motbevisa mig.

Jag kan inte få in i min skalle att det med ren automatik skulle vara farligt med porr. Det finns porr och det finns porr. Somligt är uselt och motbjudande, somligt är fantastiskt vackert och inspirerande. Om någon vill titta på sund och uppfriskande porr ganska ofta, så varför inte? Så länge det inte inkräktar på den vanliga kärleken och så länge det inte gör att man försummar en massa andra viktigare saker, så varför inte? Om porrsurfandet kanske i stället bidrar till att öka den sexuella lusten och förhöja kvaliteten på makars sexliv, så är väl det bara positivt?

Så: varför denna upprördhet? Varför denna moralpanik?

Etiketter: ,

5 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Faktum är, att antalet våldtäkter (för att ta ett exempel) i staten Utah ligger över genomsnittet i USA.

8:16:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Hoppsan. Källa?
Och är våldtäktsmännen porrsurfande mormoner?

9:36:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Källan är den officiella brottstatistiken för staten Utah (jag har inte adressen kvar nu, men det är inte så svårt att googla fram). Exakt vilka det är som står för dessa brott framgår givetvis inte, men jag tycker det vore mycket märkligt om inte en och annan porrsurfande mormon skulle finnas gömd i statistiken.
För några år sedan låg Utah dessutom mycket högt över snittet i denna allt annat än smickrande statistik.

6:26:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Det är ändå inte bevisat att om du är man och mormon och porrsurfar mycket, så kommer du att bli en våldtäktsman.

8:09:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Naturligtvis inte. Men med tanke på att över hälften av Utahs befolkning är mormoner så finns det kanske ett och annat svart får i den gruppen också.
www.sltrib.com/ci_2886596

12:48:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida