fredag, februari 06, 2009

Baklänges sidospår kring en baklängesfilm

Sören... Ständigt denne dansk...
Jag återkommer till denna kryptiska inledning.

I går såg jag "Benjamin Buttons otroliga liv". Den kommer att gå till filmhistorien - inte som en av världens bästa filmer, men som en av de filmer som har det mest originella manuset (löst baserat på en novell av F. Scott Fitzgerald).
Jag avslöjar inte alltför mycket om jag nu skriver att huvudpersonen levde livet baklänges. Fotot, klippningen och lite av filmens "plot" ledde mina tankar till "Forrest Gump" (Det finns andra - t.ex. här och här - som har gjort den jämförelsen, så jag är inte helt snett ute) och "Dagboken". Svenska kritiker var inte särskilt eniga. Betygen spretade hit och dit. Själv kan jag tycka, att filmen som helhet är värd en svag fyra.
Vad har då allt detta med danske Sören att göra? Granska bilden ovan - innan du klickar på den. Vad står det? "Life can only be understood backward". Påminner det om något? Svar:

"Livet kan bara förstås baklänges men det måste levas framlänges." (Søren Kierkegaard)

Så har jag då åter en anledning att påminna om denne danske filosofs briljanta formuleringar. Frågan kvarstår om Fitzgerald hade läst Kierkegaard.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida