torsdag, februari 05, 2009

Ett gudomligt bra citat av Nordens störste filosof

Följande är ett citat med den geniale danske filosofen Søren Kierkegaard (1813-1855) som upphovsman.

"Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon hjälper andra.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han gör. Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera.
Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon."

Det är ett citat som förtjänar uppmärksamhet. Det förekommer också i många olika sammanhang här på nätet. Men vad nästan ingen gitter uppge är varifrån citatet är hämtat. Detta är ett undantag, men där har bloggaren stavat fel till filosofens efternamn. Nå, är jag nöjd med angivelsen "Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed. En ligefrem Meddelelse, Rapport til Historien"? Svar: nej. Här skriver en bloggare som är noga med källangivelser. Således: "Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed. En ligefrem Meddelelse, Rapport til Historien" finner vi i band 18 av Kierkegaards "Samlede vaerker", utgivna i början av 1960-talet. Vi finner citatet på sidorna 96 och 97 i nämnda volym, vilket betyder "Andet afsnit, Capitel I, A. Den aesthetiske Produktivitet, § 2". Rubriken till denna andra paragraf är "At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der."

Originalet av detta mästerverk gavs ut postumt 1859.

Etiketter: , ,

4 kommentarer:

Blogger Spectatia sa...

Tack för att du påminde om detta citat. Gudomligt bra är just vad det är.

9:21:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Åh, var så god! Gott att du är av samma åsikt.

4:43:00 em  
Blogger Päran sa...

Sökte filosofi citat för ett speciellt ändamål och kom hit. Vet att det är ett tag sedan du skrev inlägget men måste i alla fall tacka dig. Jobbar inom skola och där har detta citat en given plats. TACK!

12:07:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Tack själv! Trevligt att du uppskattar det.

4:19:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida