söndag, oktober 26, 2008

Jazz i Italien 1976

Det är inte dumt att ha kollegor som kan vidga ens perspektiv. Av en arbetskamrat fick jag låna denna konsert - inspelad vid Umbria Jazz Festival 1976. Jag skäms för att erkänna det, men det är sant: jag hade inte hört Horace Silver innan. Nu när jag har gjort det, så kan jag påstå, att han är ännu en av jazzens sköna lirare.
På You Tube finns det ute en hel del med honom. Följande bit är hämtad ur den tidigare nämnda konserten.
Han omgav sig här onekligen med duktiga musiker. Trumpetaren Tom Harrell må ha betett sig lite underligt, men som han spelade trumpet!

Dock - jag är lite skeptisk till musiken. Det är liksom FÖR bra och FÖR skickligt och FÖR duktigt. Jag vet inte, men den här typen av musik uppfattar jag som opersonlig och inte tillräckligt känsloladdad. Den når s.a.s. inte mitt hjärta. Mitt fel?

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida