fredag, oktober 24, 2008

Några rader om att inte dölja sin tro

Detta var en nyhet för mig - att Peter Englund är troende kristen. Han går inte precis omkring och basunerar ut det. Man kan undra hur många det är som s.a.s. inte vill skylta med sin tro.

Jag minns en gång när en kollega mitt under en kaffepaus i arbetsplatsens fikarum sade - inte alls ryckt ur något sammanhang utan helt adekvat - att han tror på Gud. Folk vid samma bord liksom hoppade till och det sänkte sig en pinsam tystnad. Varför blir det ofta så? Det känns mera tabu i detta sekulariserade land att prata om sin tro än att diskutera samlagsställningar.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Kan man möjligen vara rädd att folk ska få associationer till den högljudda religiösa fanatism som härjar lite här och var i världen?
För mig får var och en bli salig på sin tro. Det är när man börjar tala om att tvinga på alla andra den tron jag osäkrar min revolver.
Tyvärr har nog tro dragits ner i träsket genom religiösa fanatiker som vill ha monopol på att tolka den.
Tror jag. :-)

5:55:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Du har troligen rätt.

8:09:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida