fredag, augusti 15, 2008

Så klok som en Ann

Hon är klok, Ann Heberlein. Jag håller med om mycket här. Jag går inte i kyrkan för att få mig serverade samma plattityder som i radio och TV. Jag förväntar mig mera, framför allt mera djup. Jag vill inte höra prästen hålla en predikan som lika väl en hemmasnickrad låtsasterapeut hade kunnat knåpa ihop på en kafferast.

Länken här ovan går till en intervju. Själva krönikan som gav anledning till intervjun har jag kopierat. Den är mycket tänkvärd. Vart är Svenska kyrkan egentligen på väg? Den verkar vara livrädd för att inte vara tillräckligt "publiktillvänd". Så här skrev Ann bl.a.: "Jag är utled på att lyssna på präster som utgår ifrån att församlingen är antingen imbecill eller ett gäng ateister. När jag kommer till kyrkan vill jag höra Guds ord. Jag vill be. Jag vill bekänna mina synder."

Just så. Svenska kyrkan måste kunna erbjuda något som ingen annan plats gör. Den är definitivt ute på fel bana om den försöker bli något liknande "Allsång på Skansen" och/eller "Kloka Olle [eller någon annan] ger råd i hjärtefrågor". En kyrka som försöker göra sig "okyrklig", "modern", "ungdomlig", "käck", "lättsmält" etc. är dömd att gå under.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida