tisdag, augusti 12, 2008

Inaktuella?

Läste om en friskola där man inte använder så mycket böcker utan mera lösa blad. Rektorn för skolan sade(?): "Kunskaper i böcker blir snabbt inaktuella."

Sug på den meningen. Är hon felciterad eller inte? Hur pass generellt sett menar hon att böcker snabbt blir inaktuella? Jag har fått för mig, att den tyska grammatiken ser ungefär likadan ut nu som för sisådär 35 år sedan. Är jag fel ute? Jag inbillade mig, att en engelsk-svensk ordbok från 1990 är hyfsat aktuell än i dag. Är jag "far out" då? Jag räknade med (vitsigt!), att matematiska, fysikaliska och kemiska formler, t.ex. samlade i böcker, fortfarande gäller. Får jag en röd bock nu? Jag trodde, att Dostojevskijs romaner har något att säga oss människor än i denna dag. Är jag mossig om jag tycker det? Etc. Du fattar.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Märkligt uttalande.
Han verkar inte riktigt ha tänkt igenom vad det är han egentligen säger.

5:06:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Ja, det var ett konstigt uttalande hon kom med. Det hade stämt om man bara hade sysslat med väldigt färska nyheter - men i så fall har det ju inte ens hunnit komma ut någon bok om nyheterna...

8:40:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida