lördag, juni 14, 2008

Vi blir antagligen dummare

Enligt vissa forskningsrapporter har den genomsnittliga IQ:n sjunkit de senaste åren. Man ger olika förklaringar på denna dystra förändring. Jag kan hålla med om både det ena och det andra. Jag tror faktiskt att vi håller på att bli dummare. Och jag tror att det kan bero på de saker man nämner i artikeln. Vi har säkert blivit bortskämda t.ex. med att så många problem kan lösas med några knapptryckningar. Vi trycker på knappar på mobiltelefoner, tangentbord, fjärrkontroller m.m. och så vips! händer det saker. Vi behöver inte anstränga våra hjärnor lika mycket nu som förr. Mer och mer blir enklare och alltmera bekvämt. Vi blir vana vid snabba lösningar och har inte tålamod med saker som kräver lång tid.

Men jag skulle vilja lägga till en annan faktor: all den likgiltiga och töntiga s.k. information - snarare desinformation - vi bombarderas med. Vi översköljs med strunt i flera olika former. Jag struntar i vem som går med smutsiga fötter, jag bryr mig inte om vem några nedhasade byxor tillhör, jag tänker inte testa hur mycket jag vet om Christer Sjögren etc. Det är egentligen inte konstigt om
vi blir dummare när så mycket informationsbrus verkar ha åstadkommits av personer med DAMP eller ADHD eller något annat syndrom. Hattifnattigt skall det vara, kan man tro. Desto mera splittrat och kluvet desto bättre? Skall vi alla fås att "klättra på väggarna"? Vissa tidningars nätupplagor ser ut som om de är gjorda av någon kokainsniffande schizofren figur med väldig överskottsenergi.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida