måndag, januari 14, 2008

Goddag yxskaft

Att få hjälp med olika datorrelaterade frågor är min liv och kniv inte lätt. Jag försökte tidigare i dag få svar på min fråga hur man tillåter en annan dator att använda mitt trådlösa nätverk och samtidigt spärra alla andra datorer från att snylta på samma trådlösa nätverk. Tror du att jag hittade ett vettigt svar? Nej, nej, nej. Hur kunde du tro något sådant?

Så här stod det på en sida: "Tillåt bara kända nätverkskort att ansluta till nätverket". Jaha. Och hur gör jag det då?

Så här stod det på en annan sida: "Lås nätverket på MAC-adresser. På så sätt kan du lista vilka datorer som ska ha behörighet att ansluta till nätverket. Varje nätverkskort har ett unikt nummer, det är detta som listas." Jaha. Och hur gör jag då?

Det är likadant varenda jävla gång. Försök få ett vettigt svar av de s.k. experterna. De lever i sin skyddade verkstad och tror att alla andra har samma referensramar och bakgrund och tankebanor som de. Hjälpen de ger räcker aldrig ända fram. De är som dragharar. De invaggar dig i någon sorts falsk lockelse. Man tror att de har något att erbjuda, men si: det har de inte. De påminner om kriminalromaner där sista kapitlet fattas. Tänk om andra yrkesmän/-kvinnor skulle ha samma nonchalanta och snorkiga inställning till service och hjälpsamhet som de. Då skulle det kunna bli som följer.

Läkarbesök:
Läkaren: - Jaha, vilken sjukdom har du då?
Patienten: - Det vet jag inte. Det är därför jag kom hit - för att få reda på det.
Läkaren: - Ja men, herre Gud. Det här är ingen frågetävling. Gå hem igen och titta i någon läkarbok först.

Biblioteksbesök:
Besökaren: - Har ni någon bok som ger tips på hur man sköter krångliga hundar?
Bibliotekarien: - Har du letat i katalogen?
Besökaren: - Nej.
Bibliotekarien: - Ja men, snälla nå'n. Gör det först.


Bilverkstadsbesök:
Kunden: - Vad kan det vara för fel på min bil?
Bilmekanikern: - Det vet väl inte jag. Varför kom du hit?
Kunden: - Jag tycker det låter konstigt när jag svänger till höger.
Bilmekanikern: - Jaha. Låt bli att svänga till höger då.

Vägbeskrivning:
Resande: - Hur tar jag mig med egen bil till Stockholms stadsbibliotek?
Informatör: - Tja, prova med att köra till Stockholm först.

Vad jag vill ha sagt med dessa små exempel är att vissa personer har helt fel attityd. De saknar totalt känsla för service. De vill inte vara hjälpsamma. De borde egentligen inte få ha någonting alls med andra människor att göra. De borde bara sitta instängda i något rum och aldrig träffa eller försöka hjälpa vanligt folk - ty då blir det bara fel.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Så rätt du har. Jag träffar sådana hela tiden...beror det på att de är överrepresenterade inom den "tärande" sektorn? ;)

8:52:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Först: Tack. Sedan: Jag hoppas du har fel. Inom vård och omsorg finns det ju flera änglar.

7:19:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida