lördag, oktober 27, 2007

Återanvänt. 30

Följande text skrev jag när jag var 17 år. Det är ännu en text i min gamla svit "Ytterligare anteckningar". Det förvånar mig, att jag var så pass klurig då. Jag menar inte, att jag nödvändigtvis hade rätt - men jag måste i alla fall ha tänkt till en aning innan jag skrev. Ibland begriper jag mig inte på den där 17-åringen. Nu kan jag undra: Är alla 17-åringar egentligen lika kluriga?

Ytterligare anteckningar

Det finns ingen sanning, bara osäkerhet. Med sanning menas här sanning utan förbindelse. Sanning med förbindelse är ingen sanning. Ingenting finns som saknar förbindelse. Osäkerhet är sanning med förbindelse och är förbunden med människan antingen direkt eller indirekt. Med förbindelse menar jag förbindelse med människan, ty det är endast denna förbindelse som är möjlig att analysera.

Objektivitet är inte sanning, ty objektiviteten saknar inte förbindelse. Den är egentligen endast den minst subjektiva subjektiviteten. Objektiviteten är balans mellan olika uppfattningar och inget annat. Osäkerhet är den kända verkligheten, bestående av objektivitet och subjektivitet. Den kända verkligheten är allt om vilket människan har kunskap.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida