söndag, september 23, 2007

Notes on a scandal

Nu har jag sett den här:
Det är lika bra att erkänna med en gång: jag tycker att Cate Blanchett är vansinnigt snygg. I den här rullen spelar hon fantastiskt bra. Om hon hade varit svenska och om jag hade varit Ingmar Bergman, så hade jag velat ha henne i mitt "stall". Hon är makalös!

Filmen är mycket väl sevärd. Den här recensionen är i min smak. Jag ger filmen en stark fyra - ungefär en femma på en tärning. Filmen behandlar olika moraliska problem som vi alla till mans/kvinns kan råka ut för någon gång i våra liv. Jag kom att tänka på gamle påven Johannes Paulus II. Han blev utsatt för ett mordförsök och besökte sedan gärningsmannen i fängelset. Där sade han till fången någonting i stil med detta:
- Under andra omständigheter så hade det lika väl kunnat vara jag som suttit här.

Existentialismen och humanismen må verka tjusiga. Men man styr inte över allting.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Spectatia sa...

Oh, vad glad jag blir när jag hittar flera som uppskattar den här lika mycket som jag! Boken var ännu ett snäpp bättre, fick fram lite mer nyanser, men visst var filmen också bra. :-)

Spectatia om Notes on a Scandal

10:23:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Aha - bäst att leta upp boken!

5:17:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida