lördag, september 22, 2007

Bombat kök?

Så här ser det ut i en del av vårt kök just nu: Jag är varken Martin Timell eller Ernst Kirchsteiger. Jag har inte heller tummen mitt i handen. Antagligen är jag normalhändig. Det finns dock två egenskaper som jag har fördel av när jag håller på med sådant här hantverk: noggrannhet och envishet. Jag slarvar inte och det får ta hur lång tid som helst.

Men jag känner mina begränsningar. Därför anlitar vi proffs när det kommer till vissa moment. Ett sådant moment är att sätta dit gipsskivor. Det är särskilt verktygen det kommer an på när det gäller vissa arbeten. Min arsenal med verktyg är verkligen begränsad. Ett proffs har alla verktyg som behövs.

Så småningom skall här upp nya klinkers - eller kakel? Det bara tas för givet att alla vet vad det är för skillnad mellan kakel och klinkers. Vet du skillnaden? Du hittar knappt en enda mening där orden förekommer var för sig. Varenda gång du läser ordet "kakel", så skall du se att orden "och klinkers" finns tätt intill. Och ingenstans får du veta vad som är det ena eller det andra. Det är så typiskt byggbranschen (liksom vissa andra branscher...): man bara tar för givet att alla vet vad som menas med olika fackuttryck och specialtermer. Märkligt.

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Thomas O. sa...

Här hittade jag något:
http://www.jonastone.se/lexikon/Kakel/?category=182

5:54:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Tack för länken. Jagmisstänkte att det hade något med styrkan (tätheten) att gröa men hade inte riktig koll...men nu vet jag!

Lycka till med jobbet!

7:48:00 em  
Anonymous Anonym sa...

O hjälp...fel brillor på...lyckades få på dem utan inbyggd korrekturläsare. Sorry!

7:49:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Det är dig förlåtet.

10:55:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida