söndag, september 09, 2007

Louise - så bra, så bra

Frun och jag körde en sväng. Vi lyssnade på den här plattan i bilen:
(Detta är en svart-vit kopia av omslaget. Originalet är i färg.) En recensent gav bara två poäng (av fem möjliga). Sicken fjant. Han var nog en snorvalp som inte var torr bakom öronen.

Den här plattan är ju nästan lika bra som den här - och det vill inte säga litet. Här sjöng Totta tillsammans med Sharon Dyall, Marie Fredriksson, Jenny Öhlund (numera Silver), Sara Isaksson, Josefin Nilsson, Louise Hoffsten, Sanne Salomonsen, Kajsa Grytt och Charlotte Berg. De flesta duetterna är ljuvliga. De bästa texterna är skrivna av Dan Hylander - bl.a. den så poetiska "Ett minne bättre glömt". Även Peter LeMarcs "Kosters klippor" är en goding, inte minst textmässigt sett.

Plötsligt sade min fru, att Louise Hoffsten är Sveriges bästa sångerska. Jag hoppade till bakom ratten. "Va?! Sveriges bästa sångerska?! Nu tar du väl i ändå?", sade jag. Jag sade, att jag kräver av en god sångerska att ha en väldigt klar och vacker röst, men hon får inte låta som en ljuv och oskyldig tolvåring. (Jag nämner inga namn...) Det måste höras livserfarenhet i rösten. Hon måste dessutom artikulera vansinnigt tydligt. Då duger t.ex. Jenny Öhlund (numera Silver) och Sara Isaksson - och Anne-Lie Rydé - och kanske ett par till. Men Louise Hoffsten? Jo, OK. Kanske min fru har rätt? Se även denna gamla post.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida