torsdag, september 06, 2007

En kass avslutning

I dag hade jag ett sådant där telefonsamtal som gör att man undrar varför man stannar kvar på jobbet och inte genast lämnar in sin avskedsansökan. Det händer inte ofta, men när det händer så är det otrevligt - ja, det kan t.o.m. bli riktigt jävla obehagligt. Personen som ringde var egentligen sur på hela samhället, kändes det som. I själva verket borde hans ilska riktas mot ett företag, men nu blev det jag som utsattes för hans aggression. Jag blev som en spottkopp.

Jag har ofta tänkt, att jag i mitt jobb hjälper bortskämda människor med lyxproblem. Jag hade hellre varit i Etiopien och hjälpt folk gräva brunnar.

Arbetsdagen började bra med en lysande föreläsning. Avslutningen på dagen blev nästan magsårsframkallande. Blä.

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Låter som något inom den kommunala sektorn...

5:40:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Det är nog många som inte tänker på hur illa det låter när dom skäller på folk via telefon, just för att det finns en distans där.
Jag råkar ut för den här typen i mitt jobb också. Då brukar jag försöka få in en syl och påpeka hur otrevliga dom låter och fråga om dom är sådana mot andra också.
När dom börjar svära säger jag helt enkelt att jag inte tänker sitta och lyssna på den sortens språk.
Ibland kan det hjälpa.

9:11:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

hosanna: Ingen dum gissning...
jah: Det har jag provat. En gång blev chefen inkopplad och jag skulle minsann anmälas till JO och allt möjligt. Men sedan lade sig väl ilskan när X tyckte att jag hade fått en ordentlig "näsbränna". Jag hade haft rätt hela tiden, men det begrep aldrig X.

9:39:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Ibland hjälper tyvärr ingenting.
Man önskar man kunde spela upp det för dom vid ett lugnare tillfälle så dom får höra hur otrevliga och aggressiva dom kan låta.
Värst är folk som stärkt sig med ett järn innan dom ska ringa och "tala om var skåpet ska stå".
Jag hade en gång en som talat in en lång drapa på telefonsvararen och det hördes att han hade promille i kroppen. Han avslutade med att skrika "svin" i luren innan han slängde på.
Trevlig kille...

8:48:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Ibland undrar jag om jag blir utsatt för något practical joke, typ "Hassan". Det kan bli ganska sjukt emellanåt.

11:49:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida