måndag, juli 16, 2007

Spännande bok OCH spännande film

Spännande böcker som blivit spännande filmer? En bok som skall räknas som spännande kan ju inte rimligtvis vara en likgiltighet fram till, låt oss säga, sidan 280. En spännande bok bör fånga mitt intresse redan i första stycket och sedan hålla mig engagerad hela vägen fram till slutet. Sådana böcker är ganska lätt räknade. Filmer som i sig själva är lika spännande som sina litterära förlagor måste rimligtvis vara ännu lättare att hålla reda på. Återstår så den personliga smaken.

I mitt tycke är en av de första riktigt spännande filmerna i den här genren "Med kallt blod". Ett annat - mycket modernare - exempel är "När lammen tystnar". Ett tredje exempel är "Identitet Kain". Det sista exemplet kanske förvånar en del, men jag tycker faktiskt att Robert Ludlum var riktigt vass när han skrev den boken - den är spännande från första stund och hela boken igenom. (Att det hela inte är så himla realistiskt är en annan sak... Spännande är det!)
Det fjärde exemplet ser du här ovan. Boken av Jeffery Deaver var en äkta "bladvändare" och filmen är inte alls dum. Filmens två största förtjänster stavas Denzel Washington och Angelina Jolie - båda är förträffliga.

Ett svenskt exempel? Självklart "Mannen på taket", baserad på Sjöwalls & Wahlöös "Den vedervärdige mannen från Säffle".

Besvikelser skall vi kanske inte nämna, men en kan jag inte undvika: filmatiseringen av Val McDermids "Sjöjungfrun sjöng sin sång" blev en rejäl flopp i jämförelse med boken.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

På tal om Sjöwall och Wahlöö. Har du läst Per Wahlöös "Mord På 31:a Våningen" från 1964? Alltså året innan första Beck. Väldigt kittlande thriller. Känns dessutom oroväckande relevant.

4:26:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Hej, Ola! Nej, jag kan inte påminna mig att jag har läst den. Men eftersom du tipsar om den, så får jag lust att "haffa" den på "bibblan".

8:11:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida